خوێندەوەکانم

چکیده ای از کتاب های خوانده شده

چکیده ای از کتاب های خوانده شده

مطالبی که در این وبلاگ مطالعه می فرمایید گزییده ای از کتاب هایی است که مطالعه کرده ام
امید است که مفید باشد

راز خوشبختی تو/وین دایر

سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۲:۰۷ ق.ظ

نظر من درباره ی این کتاب:

این کتاب 218 صفحه ای،اگر مطالب مفید و کاربردیش رو بررسی کنیم تو 60 صفحه جا میشد.حاشیه و مثال اضافی زیاد داشت.هر کتابی ارزش یک بار خوندنش رو داره،ولی برای من بیشتر مطالبش تکراری بود،شاید برای کس دیگه ای این طور نباشد.چند مطلب در مورد تربیت فرزند در اواسط کتاب وجود داشت که خیلی برام جالب بود.

  

                                                  

_افرادی که هیچ هدف و انگیزه ای ندارند،لذت بدست آوردن را درک نمی کنند.

_خوشبختی خاطره ای بود از لحظات رسیدن من به هدفم.

_اصل فوت و فن کار است.ما یا باعث بدبختی خودمان می شویم یا باعث خوشبختی مان.در هر دو حالت ،اندازه ی تلاش مان یکی ست."کارلوس کاستاندا"

_خیلی از مردم زندگی شان را صرف این می کنند و فکر می کنند که خوشبختی را می شود در دیگران پیدا کرد.این یک اشتباه اساسی ست.من به تدریج یاد گرفتم که خوشبختی در خودمان است و از طرز فکر خودمان ریشه می گیرد.

_مسوولیت پذیری برای من یعنی "پاسخگویی توانمندانه"یعنی من توانایی پاسخگویی دارد.

_نقل قول از "الینور روزولت":هیچ کس نمی تواند بدون رضایت خودتان در شما حس بی ارزش بودن ایجاد کند.

_سه نوع انسان وجود دارد:اولین نوع ظاهراً زندگی را تماماً با درد،استرس و تنش می گذراند.زندگی دومین نوع تماماً درد و استرس نیست،ولی با تمام توانش هم کار نمی کند.نوع سومی هم وجود دارد که نوعی از انسان است که به نظرم بیش تر به آن نیاز داریم،نوعی که اسمش را "فرد بی محدودیت" می گذارم.همان طور که از اسمش پیداست.این فرد کسی ست که در قابلیت های زندگی محدودیتی ندارد و کسی ست که به بهترین شکل ممکن روی زندگی اش تمرکز می کند.

_دیگران همان طور با شما رفتار می کنند که به آنها یاد داده اید.

_شما آن چیزی را به دست می آورید که همیشه در راستای آن عمل می کنید.

_خودتان را در حالی ببینید که بهترین کار را در زندگی انجام می دهید و صاحب بهترین هستید؛آن وقت متوجه می شوید که هر طور فکر کنید،همان خواهد شد.

_اگر خودتان را بسیار ارزشمند،بسیار مهم و بسیار جدی به عنوان یک انسان تصور کنید،در این صورت هرگز اجازه نمی دهید کسی از شما سوءاستفاده کند.

_اگر کسی که با او تنهایید ،به نوعی برای تان حقیر و غیرقابل قبول باشد،در این صورت،همیشه به دنبال کسی دیگر هستید تا خلاء تان را پر کنید.

_ ضرب المثل چینی:"اگر می خواهی فکر یک سال جلوترت را بکنی،بذر بپاش. اگر می خواهی فکر ده سال جلوترت را بکنی،درخت بکار.ولی اگر می خواهی فکر صد سال جلوترت یا بیش تر باشی،به دیگران درس بده.

_از گناه نفرت داشته باش،ولی به گناهکار عشق بورز.

_شما مجموع انتخاب هایی هستید که در زندگی در پیش می گیرید.

_تنها راه برای کسب اعتمادبنفس ،برای اینکه آدم بزرگی باشید،این است که اول بروید و انجامش دهید،بعد،بارها و بارها انجامش دهید.اعتمادبه نفس از رفتار،از ریسک پذیری،از نگران نبودن از شکست خوردن،از آزارندادن خودمان با این حرف که دیگران به ما می خندند یا نه و از نترسیدن از زمین خوردن می آید.

_اساس رسیدن به اعتماد به نفس این است:می شنوم؛فراموش می کنم.می بینم؛فقط به یاد می آورم.انجام می دهم،یاد می گیرم.

_اگر عزت نفس ندارید،دست از تنبلی بردارید و هر کاری را که کمی حس بهتری در مورد خودتان می دهد،انجام دهید.بعد،بارها و بارها تکرارش کنید .دیر نباشد که فردی بشوید که اعتماد به نفس دارد و به خود باوری رسیده است.

_ارزش خودتان را با کردارتان اشتباه نگیرید.

_کسی که درک نمی کند،احساسی هم ندارد.

_احساسات تان ریشه در افکارتان دارند.

_همه ی ما قادریم با فراگیری راه تغییر فقط یک چیز،احساساتمان را کنترل کنیم و آن یک چیز،طرز فکرمان است.

_من می توانم افکارم را کنترل کنم.احساساتم ریشه در افکارم دارند،پس می توانم احساساتم را کنترل کنم.

_ مسئولیت پذیری،عشق ورزیدن،مهربانی،نجیب بودن و خوب بودن با دیگران(و به خصوص با خودتان)است تا سرشار از حس مثبت شوید و بعد،بتوانید آن را در هر جایی هدیه کنید.

_حس حسادت،این احساس،نابودی خویشتن است،بازتاب تحقیر نفسی ست که فرد به آن دچار است.حسادت به این معنی ست که شما تصمیم شخصی برای دوست داشتن دیگری یا رفتارش نسبت به فردی دیگر را که شما دل تان نمی خواست آن طور باشد،به خودتان بگیرید و تشخیص دهید که آن تصمیم ربطی به شما دارد.

_فرد خود محور برون ریزی می کند و همه را مقصر می داند و سرشان فریاد می زند.فرد آگاه حس خشم دارد،ولی برایش دنبال چاره است.

_افراد دارای انگیزه ی بیرونی ،دنبال تایید دیگران اند.

_بزرگ ترین علت استرس در دنیای ما این است که در رابطه ای بلاتکلیف باشید:نه طلاق،نه تغییر شغل،نه از دست دادن شغل،نه از دست دادن فردی نزدیک،بلکه زندگی با رابطه ای که می دانید بلاتکلیف است.

_برای آدم های آگاه،به جای حس فقدان یا کمبود ،رشد است که باعث انگیزه شان می شود.

_زندگی تان را با این ایده مدیریت کنید :هر روز یک روز عالی ست.هم جایی که هستم خوب است هم جایی که قرار است به آن بروم.

_بدانید که سن تان وضعیت  جسمانی تان را تعریف نمی کند،چون بدنتان نیست که شما را تعریف  می کند.

_به واقع باور دارم که اگر در زندگی برای ورزش و سلامتی وقت نگذارید ،بعدها مجبور می شوید برای بیماری تان وقت بگذارید .انتخاب با شماست.

_وقتی چیزی در میان باشد که واقعاً به انجامش علاقمند باشید،خستگی به طرز جادویی ناپدید می شود.

_وقتی خودتان را با شغل تان می شناسید،یعنی خودتان را محدود می کنید و می گویید کارهای دیگری هست که از عهده اش برنمی آیید.

_اگر به چیزی که می خواهید باشید توجه کنید،عوض این که به کاری که همیشه می کنید،توجه کنید، می توانید خودتان را در حال تغییر و فردی توانمند برای انجام هر کاری ببینید.

_پیشینه ی هر اقدامی،فکر است.

_اگر می دانید که هر مشکلی در زندگی تان،در ذهن تان هست،باید بدانید که راه حل هر مشکلی را هم باید در ذهن تان جست وجو کنید.

_هرچه در ذهن تان تصورشدنی ست،می توانید خلقش کنید.

_موفقیت کلید خوشحالی نیست.خوشحالی کلید موفقیت است.اگر به کارتان عشق می ورزید،یقیناً موفق خواهید شد."آلبرت شوایتزر"

_من فهمیده ام که اگر تو دنبال کار خودت بروی و کارهایی را که برایت مهم هستند،انجام دهی،خوشحالی هر جا که بروی،به دنبال تو می آید.

_"تری کول ویتاکر":طرز فکرت درباره ی من ربطی به من ندارد.

_تتنها چیزی که می توانم کنترلش کنم،شخصیت خودم است که از افکار و از عشق درونی ام می آید،نه از شهرت و طرز فکر دیگران در مورد خودم.

_طرز فکر دیگران فقط یک طرز فکر است و اگر با این انگیزه ی بیرونی،زندگی تان را بگذرانید،هیچ وقت از موفقیت واقعی برخوردار نمی شوید.

_نمی توانید چیزی را که ندارید،ببخشید.اگر به خودتان عشق نمی ورزید، در این صورت نمی توانید به دیگران هم عشق بورزید.

_هرچه بیشتر ببخشید،بیشتر گیرتان می آید.

_واقعیت بیداری یا خودآگاهی عالی این است:چیزی که دارم کافی ست.من هرچیزی را که برای بهره مندی از کمال،آرامش کامل و خوشبختی نیاز دارم، در حال حاضر دارم.هر چیز دیگری که دریافت کنم،فقط یک پاداش است.

_ مهم ترین چیزی که باید در زندگی یاد گرفت، حس قدردانی از خودتان است.

_اگر آرامش درونی می خواهید:باید با خودتان مشورت کنید و خودتان را راضی کنید و در  این راه نمی شود محتاط باشید.باید همیشه آری گو باشید.

_آدم های خودشکن و اهل ساز مخالف به شدت از ناشناخته ها می هراسند.

_آدم های اهل ساز مخالف،نوعی پیش داوری دارند.

_آدم های بی محدودیت بر این اساس که دیگران چه می خواهند بگویند یا فکر کنند یا حس کنند یا انجام دهند یا بر این اساس که دیگران چطور می پوشند، لباس نمی پوشند؛بلکه بر این اساس که چه پوششی برای شان قابل قبول است ،لباس می پوشند.

_یادتان باشد،وقتی دنبال عشق می روید،عشق همیشه از دست تان می گریزد.وقتی دنبال خوشحالی می روید ،خوشحالی همیشه از دست تان می گریزد.ولی وقتی خوشحال یا عاشق می شوید،خوشحالی و عشق درست همین جاست.شما آن ها را ندارید،بلکه آن ها شما را دارند.

_ فایده ای برای تان ندارد که در گذشته دنبال مقصر باشید ،باید با مسئولیت پذیری ،گذشته تان را مرور کنید.آن وقت است که می توانید دیدتان را عوض کنید تا زمان حال فوق العاده ای داشته باشید.

_بخشی از مسئولیت پدر و مادر بودن:کمک به فرزندان برای رسیدن به حس هدفمندی است.

_یادتان باشد فرزندان همان طور با شما رفتار می کنند که به آنها یاد داده اید ، پس خودتان نمونه ی کسی باشید که اجازه نمی دهد رفتار دیگری حتی ساعتی از عمرش را برهم بزنند.

_می توانید والدی باشید که همراه با مهربانی  و توجه به فرزندان تان،به آن ها یاد بدهید که مسوولیت رفتارشان با خودشان است.

_کودکان با انجام دادن کارها یاد می گیرند ،نه این که دیگری کارها را برای شان انجام دهد.

_خیلی این مثل قدیمی را دوست دارم،"ماهی ای به یک مرد بده و یک روز سیرش کن.ماهی گیری به او یاد بده و یک عمر سیرش کن".وقتی صحبت فرزندپروری می شود،خیلی از حقایق را در آن پیدا می کنیم.برای این که بچه هایی داشته باشید که واقعاً موفق باشند،آن عاملی را که از شما آدم موفقی ساخت،از آن ها دریغ نکنید.بگذارید بیرون بروند و کار کنند و اجازه دهید کمی سختی بکشند.بگذارید درس هایشان را در سفری که در طول مسیر آگاه شدن دارند،یاد بگیرند.

_فراموش نکنید که طرز فکر دیگران درباره ی شما هیچ ربطی به وجود شما ندارند.

_به بچه هایم یاد داده ام هر ثانیه ای که به خاطر رفتار دیگران آشفته،عصبانی ،دلخور یا مایوس می شوید،لحظه ای ست که کنترل زندگی تان را از دست داده اید.

_دنیا همان چیزی را که ارسال می کنید،به شما باز می گرداند.

_کارمندان بزرگ،آموزش نمی بینند؛کشف می شوند.

_فراموش نکنید،موفقیت یک فرآیند درونی ست.وقتی در درونتان آن را داشته باشید،طبعاً در هر کاری که می کنید،موفقیت به ارمغان می آورید و می توانید در طی زندگی به اوج برسید.

_شجاعت این را داشته باشید که در زندگی آن چیزی را دنبال کنید که نسبت به آن اشتیاق دارید و اگر مطمئن نیستید اشتیاق تان چیست،بدانید دلیل وجودی شما در این سیاره این است که این اشتیاق را پیدا کنید."اپرا وینفری"

_یکی از متغیرهای مهم برای فرد بی محدودیت،داشتن انگیزه ی درونی ست.

_هیچ چیز برای مان مهم تر از آن نیست که در مورد زندگی مان حس هدفمندی و ماموریت داشته باشیم.

_درک کنید که اولویت تان در زندگی باید هر چیزی باشد که به آن علاقه ی شدید دارید یا خواسته ی خودتان است.

_بیش تر مردمی که ریسک می کنند،از آن هایی که هرگز قبلاً ریسک نکرده اند ،عملکرد بهتری دارند.

_ اختلافات و مشکلاتی را که در طول زندگی وارد مسیرتان می شوند،مثل فرصت هایی برای یادگیری راه عبور از آن ها ببینید.نباید با تنفر،عصبانیت،تلخی و شکست دادن دیگران به این حس والای هدفمندی دست پیدا کنید.

_یکی از چیزهایی که در فراگیری روش انجام هر کاری مهم است،این است که جوری عمل کنید که انگار خواسته تان از قبل محقق شده است.

_"رالف والدو امرسون":به پایان رساندن هر لحظه ،پیدا کردن مقصد سفر در هر گام از مسیر و زندگی با بیش ترین ساعات خوش،نشانه ی دانایی ست.

_باید درک کنید که مهم نیست کجا هستید،هر لحظه از زندگی تان معجزه ای ست که باید با آن زندگی کنید.

_یادتان باشد، چیزی را که شکست می دانید ،در واقعیت می تواند فرصت باشد.

_ می خواهم این حقیقت را برای تان روشن کنم که امکان ندارد موفق شوید،مگر این که بخواهید با شکست روبه رو شوید.

_اگر مجبور می شوید به پشت سرتان نگاه کنید که اوضاع دیگران را ببینید تا تصمیم بگیرید چطور عمل کنید، در این صورت عملکرد دیگران است که تضمین می کند چقدر عملکرد خوبی دارید.افراد بی محدودیت برای سنجیدن جایگاه شان به دیگران چشم نمی دوزند.

_انسان های آگاهی یافته زندگی شان را برای دیگران توضیح نمی دهند یا حتی به این مساله توجه هم نمی کنند که دیگران چه فکری می کنند یا چه می گویند یا چه کاری از آنها می خواهند که انجام دهند.در عوض،این انسان های آگاهی یافته می گویند،"فقط توجه می کنم که الهامات درونی ام چه کاری از من می خواهند.مادامی که به کسی صدمه نزنم یا در حقی که برای زندگی دلخواه شان دارند مداخله نکنک،هر جور عمل کنم درست است.

_"مارک تواین":<<من پیرمردی هستم که مشکلات زیادی در زندگی داشته ام.بیش تر آن ها هرگز اتفاق نیفتاده اند.>>بیش تر اتفاقاتی که تصور می کنید خیلی هولناک اند،تمام فجایعی که فکر می کنید در پی استفاده از فرصتی گریبان گیرتان می شوند،فقط در ذهن تان اند.

_کاری را انجام بدهید که همیشه می خواستید.

_ وقتی در حال انجام کاری هستید که برای خودتان مهم است،نمی شود روی حسی که از آن دارید قیمتی گذاشت.

_به کاری که می کنی عشق بورز و کاری را که به آن عشق می ورزی،انجام بده.

_در نظر یک مبتدی،میلیون ها انتخاب وجود دارد؛ولی در نظر یک کارشناس،تنها یک یا دو انتخاب در پیش است.وقتی صحبت از یافتن خوشبختی تان به میان می آید ،همیشه از نگاه یک مبتدی به آن نگاه کنید،نه یک کارشناس.

_وقتی خودتان را محدود کردید،خوشبختی یا هدف تان شما را نمی یابد.

_یادتان باشد:شما همان اید که فکر می کنید.شما همانی می شوید که به آن فکر می کنید.هر طور فکر کنید،همان خواهد شد.

_افرادی که مسئولیت پذیرند،صرف نظر از هر شرایطی ،همان طور مسئولیت پذیر می مانند.

_"گاندی" فلسفه اش را در چند کلمه خلاصه می کند:<<رها کنید و لذت ببرید!>>منظور از رها کردن،دست از دلبستگی تان به این که چطور خواهد شد،بردارید و فقط از زندگی لذت ببرید.

_اگر مشکلی دارید،ناشی از طرز فکرتان است.تنها راه چاره اش در تغییر طرز فکرتان خلاصه می شود و آن موقع راهکار را در درون تان پیدا می کنید.

_هرچیزی را که دوست دارید ،همان چیزی ست که سعادت شماست.

_هرچیزی که با آن مخالفید،تضعیف تان می کند؛هرچه از آن حمایت می کنید، به شما قدرت می بخشد.

_فراموش نکنید که خوشبختی ،مفهومی درونی ست.

_بزرگ ترین اولویت در زندگی،توانایی لذت بردن از زندگی ست.

_کسی باشید که می داند چطور از زندگی لذت ببرد ،که می داند چطور هر شرایطی در زندگی اش را به شرایطی مثبت تبدیل کند و هیچ وقت مایوس یا زیر فشار دیگری نباشد.

_انسان های آگاهی یافته،هیچ وقت دنبال مشکل نیستند،بلکه دنبال راه حل اند.این عده تمایل دارند روی این جمله تمرکز کنند که،"بسیار خوب ،اوضاع فعلی این است.بیایید ببینیم برای اینکه بهتر شود چه کاری می توانیم بکنیم".

_شما باید یاد بگیرید که باغ خودتان را آباد کنید و کاری به کار دیگران نداشته باشید.

_برای خودتان حس هدفمندی و تکلیف را پرورش دهید.این یکی از بزرگ ترین اسراری ست که می توانید یاد بگیرید.باغ تان را سروسامان بدهید.هرچه می خواهید بکارید و به باغ دیگران توجهی نکنید.

_مثل قدیمی:"زندگی کنید و بگذارید زندگی کنند"را سرلوحه ی زندگی تان قرار دهید.

_عشق در بخشش است.

_هرچه در درون تان دارید،ثمره ی چیزی نیست که هر کسی در آن جای می گذارد و تاثیرگذار است.بلکه نتیجه ی چیزی ست که تصمیم می گیرید در درون تان داشته باشید.

_هر کاری را که برای بهبود وضعیت زندگی تان لازم است،انجام دهید.

_توصیه ای که برای تان دارم این است که برای هر کاری که قصد انجامش را دارید ریسک کنید.با اشتیاق ریسک ها را بپذیرید.

_به جای اینکه زندگی تان را براساس ساعت و تقویم و هر چیزی شبیه این برنامه ریزی کنید،سعی کنید خودتان  را با نیازهای شخصی تان منطبق کنید.

_به جای اینکه کاری را انجام دهید چون قرار است از آن پول درآورید،کاری را بکنید که به شما آرامش درونی می دهد.

_به خودتان یادآوری کنید که این دقیقاً کاری ست که هر روز می کنید؛شما شخصیت تان را انتخاب می کنید.

_من یاد گرفته ام که هیچ مسیری برای خوشبختی نیست.خوشبختی خودش یک مسیر است.

 

                         پایان 26/06/1399

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی