خوێندەوەکانم

چکیده ای از کتاب های خوانده شده

چکیده ای از کتاب های خوانده شده

مطالبی که در این وبلاگ مطالعه می فرمایید گزییده ای از کتاب هایی است که مطالعه کرده ام
امید است که مفید باشد

مراقب خودت باش دخترنوشته ریچل هالیس

سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۵۶ ق.ظ

نظر خودم در مورد این کتاب

نویسنده این کتاب در مورد زندگی شخصی خودش نوشته.در مورد مشکلات هایی که تا الان لمس کرده و همچنین درس ها و تجربه هایی که تا الان ان ها را درک کرده به زبان ساده و روان و سلیس بازگو کرده. همچنین فرد خیلی موفقی بوده تو زندگیش. و اعتقاد به این داره که هر شخص خودش باید قهرمان زندگی خودش باشد.و موضوع جالب دیگری که من تو خوندن این کتاب فهمیدم این بود که این خانم تو لس انجلس زندگی می کرد. بیشتر عادت و رفتارهایی که داشت مثل زنان  خاورمیانه و حتی ایرانی بود. یا حتی نوع نگرشش.واسه من جالب بود که احساسات یک زن در هر کجای این کره ی خاکی باشد نزدیک به هم است.این حس نزدیکی که هنگام خواندن کتاب به ادم دس میده خیلی هیجان انگیزه. امیدوارم مثل من از خواندن این کتاب لذت کافی رو ببرید.

 

 

چکیده کتاب 

 

-وضعیت فعلی زندگی شما تنها بستگی به نحوه ی عملکرد خودتان دارد.

-بهترین راه برای رسیدن به یک شخصیت بهتر از خودمان,شناخت دروغ هایی است که خود به انها باور داریم. این شناخت ما را برای تحریک و رشد و توسعه ی خود کمک خواهد کرد.

-من هر روز که از خواب بیدار می شوم و چشم می گشایم,تمام خود را به کار می برم تا به بهترین نسخه ای که از خودم در تصورم شکل گرفته است.تبدیل شوم.

-زندگی فقط تلاش بیهوده ای برای زنده ماندن و بقا نیست....بلکه زندگی به مفهوم واقعی ان یعنی زندگی کردن است.

-منظور من از به کار بردن واژه ی بدبختی یعنی عدم رضایت مطلق,عدم حس ارامش و احساس درماندگی و خشم یا هر احساس دیگری که باعث می شود به عوض اغوش گشودن به روی زندگی از ان گریزان باشیم و چشم بر روی ان ببندیم.

-انچه به من کمک کرد:من هرگز خودم را با دیگران مقایسه نکردم.حتی وضعیتی را که در ان بودم یا ان هدف و ایده الی که در ذهن داشتم,با کس دیگری مقایسه نکردم. به نظر من مقایسه یعنی مرگ خوشی! تنها کسی که باید خود را با او مقایسه کنید و سعی کنید از او بهتر باشید,خودتان هستید.امروز باید با خود,دیروزی متفاوت باشید. تفاوتی رو به جلو و بهتر بودن!

-انچه به من کمک کرد:تمام انچه را که مرا شاد می کردند,شناسایی کردم,تا انها را انجام دهم.

-شما به انچه از خود تصور کرده اید,تبدیل خواهید شد. 

-انسان اگر واقعا در پس چیزی باشد,می تواند راه مناسبی برای دستیابی به ان نیز پیدا کند ولی این نخواستن است که همیشه یک عذر و بهانه را در پی می اورد.

-تنها عامل برای رسیدن به اهداف من,یک چیز است,ان هم توانایی انجام موفقیت امیز کاری در گذشته که ذهن من با توسل به ان بتواند مرا در انجام کارهای جدید ترغیب نماید.موفقیت هایی که در گذشته داشته ام ,مانند سندی هستند که ذهن به انها استناد خواهد کرد.

-انچه به من کمک کرد:وارد کردن یک عادت مفید ساده ,به مراتب از حذف کردن یک عادت مضر خیلی راخت تر است.

-انچه مهم است,این است که ایجاد انگیزه و میزان جدی گرفتن کارها,دقیقا بستگی به میزان ارزش ان تعهدات دارد.

-یکی از کارهایی که باید به ان دقت داشت,این است که خیلی سریع نسبت به انجام کاری قول و وعده ای ندهید.

-انچه به من کمک کرد:با خودتان روراست باشید.

-این نصیحت را اویزه ی گوشتان کنید,همیشه به حدی کار کنید که زمان کافی و لازم را برای تفریح و خوش گذرانی داشته باشید.

-قضاوت در مورد  دیگران همیشه مانند حایلی است که بین انسان ها و برقراری یک رابطه صمیمانه و دوستانه قرار می گیرد. به بیان دیگر قضاوت در مورد دیگران باعث از دست رفتن روابط صمیمی و یا غیر صمیمی  می گردد و از به وجود امدن دوستی های عمیق جلوگیری می کند,چرا که ما به انچه در ذهن خودساخته ایم,باور داریم ,نه ان واقعیتی که در مقابل ما حاضر شده است.

-مسئولیت پذیری در برابر دیگران از عشق نشأت می گیرد در حالی که قضاوت  دیگران از ترس ,تحقیر یا حتی تنفر ناشی می شود . پس باید بسیار مراقب باشیم که تمام قضاوت های نادرست خود را در قالب حس مسئولیت پذیری به دیگران انتقال ندهیم.

-برای برقراری یک رابطه ی صمیمی در دوستی باید فارغ از مواردی مانند مو,لباس,وزن,نژاد یا حتی مذهب,وضعیت اقتصادی و اجتماعی عمل نماییم.

-انچه به من کمک کرد:دوستانی را برگزیدم که از قضاوتدور بودند:شخصیت انسان تابعی از جمعی است که در ان قرار می گیرد.

-ما زمانی به دامان شایعه و قضاوت پناه می بریم که از درون به شدت احساس عدم امنیت می کنیم.

-اولین گام برای تبدیل شدن به خود بهتری از وجودتان,این است که صادقانه نگاهی به خود بیندازید و عواملی را که باعث شده است شما نسبت به دیگران تا این حد بی رحم باشید,بیابید و سعی در ریشه کنی ان بکنید.

-همه ی دخترها باید بدانند که اول باید عاشق خودشان باشند و عشق را از دیگران گدایی نکنند و محبت دیگران را به هر قیمت برای خود نخرند.

-همیشه اطرافیان,دوستان و دیگران همان رفتاری را در برابر تو خواهند داشت که خودت اجازه ان را به ایشان می دهی.

-تا ان هنگامی که شما اجازه دهید فرد هر گونه رفتاری که دوست دارد با شما داشته باشد,هرگز دست از رفتار خود نخواهد شست.

-تا ان زمان که خود ارزشی والا برای خود در نظر نگیرید,چطور ممکن است دیگران در پی انتقال این حس به شما باشند؟!

-گاه پایان دادن به یک عشق و دوستی (حتی اگر به قیمت شکسته شدن قلبتان هم تمام شود.)می ارزد به این که بتوانید احترام و عشق به خودتان را حفظ نماید.

-هرگز برای شروعی تازه دیر نیست.هر روزی که چشم خود را می گشایید,فرصتی است برای جبران اشتباهات به شما عطا شده است.

-می دانید علت اصلی عدم موفقیت دیگران در چیست؟ این که وقتی به دنبال یک رویا یا هدف بزرگ خود می روند,وقتی که در ابتدای راه با مشکل روبه رو می شوند,وقتی از جایی یا کسی نه می شنوند و دست ردی به سینه شان می خورد,بلافاصله دست از همت می شویند و نامیدی در دلشان لانه می کند.

-هیچ کس دیگری,هیچ کس دیگری در این دنیا نیست که بتواند رویاهای شما را هدایت کند و به سرمنزل مقصود برساند.

-درک درست یعنی حس و لمس حقیقت

-شما نباید به حرف هیچ یک از افراد با نفوذ زندگی خویش گوش دهید.(خواه مادر باشد,خواه یک متخصص...)این,ان ها نیستند که می توانند در مورد بزرگ ترین خواسته و رویای شما حرف بزنند.نمی توانند بگویند چطور به ارزویتان برسید و جامه عمل به ان بپوشانید,چرا که ان ها در واقع در مورد خواسته های خودشان حرف می زنند و بس...

-یکی دیگر از دلایلی که مردم در نیمه ی راه دست از رفتن در پی اهداف و رویاهایشان می کشند,دشوار بودن یا زمان بربودن ان مسیر است.

-باید بدانید که رسیدن به اهداف و ارزوها نیز کم ازفرآیندی بین مرگ وزندگی نیست.

-تنها یک حالت است که بدتر از رها کردن تلاش برای رسیدن به هدف است,این که آرزو کنی کاش تو هم دست از تلاش نکشیده بودی.

-تمام کارهای بزرگ و تاثیر گذار و البته ماندگار احتیاج به زمان طولانی برای خلق شدن دارند.

-رویای زندگی شما به قدری ارزشمند است که استحقاق جنگیدن و ایستادگی کردن را دارد.

-هیچ کس به اندازه ی خودتان به رویاهایتان توجه ندارد,هیچ کس,مگر خودتان!

-اصلاً مهم نیست که این اهداف بزرگ هستند یا کوچک,پیچیده هستند یا پیش پا افتاده,آن مهم است,اهمیت دادن به خود و شناخت قدرت و مهارت شماست.این خود شما هستید که باید با توجه به هدفتان گام پیش بگذارید و راه را شروع کنید.

-این شما هستید که باید برای رسیدن به اهداف خود اقدام کنید. در جایی که خود شما نشسته باشید,هیچ کس دیگر حتی لحظه ای نخواهد ایستاد.

-از همین امروز شروع کنید.نه.از الآن ... درست از همین ثانیه به خودتان قول دهید که تلاش بی وقفه را برای دستیابی به آرزوهایتان آغاز کنید.

-به نظر من به هنگام شنیدن جواب<<نه>> شما باید به فکر راه های دیگری برای امتحان باشید و جاده های جایگزینی برای رسیدن به هدف بیابید.

-وقتی که به رابطه ی زناشویی به چشم یک فرصت بی نظیر و مغتنم برای نزدیک شدن به همسر و آرامش یافتن نگاه کردم,ناگهان همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داد و به مقام اول تمام کارها صعود کرد.

-همیشه تاکید دارم که داشتن روابط زناشویی خوب و درست یکی از مهم ترین قسمت های زندگی در دوران تأهل است.

-این را بدانید که اگر خداوند بخواهد مسئولیتی را به شما بدهد,هرگز در آن راه با شکست مواجه نخواهید شد.

-قدرت و انرژی زیادی در اتحاد با دیگران به وجود می آید.

-آنچه به من کمک کرد:دوری از شبکه های اجتماعی : سعی کنید از هر چه که باعث می شود,اضطراب و نگرانی را در شما  بیشتر کند,دوری کنید.چیزی را که باعث می شود مدام در حال قضاوت و سنجش خود باشید,کنار بگذارید . به نظر من شبکه های اجتماعی باعث این مسائل هستند.

 -  آنچه به من کمک کرد:از خانه بیرون بزنید:سعی کنید هر روز ساعتی را از خانه بیرون بروید.این بهترین کاری است که می توانید در حق فرزندتان و به خصوص خودتان انجام د هید تا کمی از آشفتگی ها و خستگی هایتان بکاهد.

-آنچه به من کمک کرد:در مورد احساسات خود با یک فرد مطمئن صحبت کنید:یکی از بهترین راه های غلبه بر دروغ هایی که عمری به آنها باور داریم,حرف زدن با صدای بلند با یک فرد قابل اطمینان است.با یک دوست,همسر یا یکی از اعضای خانواده. وقتی که شروع به درد و دل کردن با چنین افرادی می کنید,آنها با شما همدلی خواهند کرد و هر چه را که اشتباه به نظر می رسد,گوشزد می کنند و برای یافتن راه درستی به شما کمک خواهند کرد.

-همه در کودکی دوست دارند مثل بقیه باشند,همه چیزشان مثل دیگران باشد.

-هدف اصلی در اموزش دادن به فرزندان این است که یاد بگیرند برای هدف و رویا هاشون تلاش کنند. و این وقتی محقق می شود که خود مادر برای رسیدن به اهداف خود تلاش کافی را کرده باشد و به آن دست پیدا کرده باشد.

-در واقع یک مادر کامل و بی عیب و نقص فقط در افسانه ها وجود دارد,پس تلاش خود را بکنید تا در اغلب موارد (نه تمام موارد) یک مادر خوب و قابل قبول باشید,همین!

- من عقیده دارم برای آنکه بتوان یک مادر خوب بود,تنها از یک راه نباید وارد شد.مسیرهای زیادی وجود دارد که می توانیم به فرزندانمان کمک کنیم.

-همیشه سعی می کنم به فرزندانم بیاموزم از کلماتی مثل لطفأ و متشکرم استفاده کنند.

-زمانی که از چیزی یا کسی رنجیده اید,سعی کنید برای خود برنامه هایی تدارک ببینید,به آرایشگاه بروید,در کلاس ورزشی شرکت کنید,دوره های دوستانه دبیرستانی یا دانشگاهی بگذارید و شام بیرون بروید.

-زمان بندی خداوند بی عیب و نقص است.

-داشتن هدف خوب است,اما آنچه لازم است بدانیم این است که تنها مشخص کردن هدف مهم نیست,در نظر گرفتن خواست خداوند و بهره بردن از لطف و کرم او نیز عامل مهمی است که نباید فراموش شود.

-شاید برایتان جالب باشد که زیباترین رویداد زندگی من آنهایی بودند که هرگز نه خودشان روی کاغذ آمده بودند و نه تاریخی برای زمان رخ دادنشان در نظر گرفته شده بود.

-اگر می بینید که به جایگاهی که مدنظرتان بوده است, نرسیده اید,حتمأ در مسیر دیگری قرار گرفته اید که پا گذاشتن درآن موفقیت ها و شایستگی های بیشتری برایتان در پی دارد.

-آنچه ب من کمک کرد:هدف گذاری آری,تعیین زمان خیر:من عاشق هدف گذاری هستم . این کار باعث می شود شما خود را در بهترین حالت برای رسیدن قرار دهید...اما متوجه باشید که هرگز برای رسیدن به رویاهای خود,به خصوص رویاهای بزرگ,اصلأ تاریخ انقضاء یا مهلت تعیین نکنید.

-شما هرگز نمی توانید کنترل رفتار و واکنش های دیگران را برعهده بگیرید.

-همیشه مدنظر داشته باشید ساعتی خلوت و راز و نیاز با خداوند می تواند تا حد زیادی آرامش را به ما هدیه بدهد.

-حتی در بدترین شرایط نیز,موقعیتی طنزآلود برای کم کردن بار استرس و اضطراب موجود وجود دارد.سعی کنید آن را پیدا کنید تا موضوع ساده تر حل شود.

-سعی کنید کمک طلبیدن از دیگران را یادبگیرید!

-تمام آن کارهایی را که باعث می شود شما از زمان,فضا و آزادی بیشتری بهره ببرید,حتمأ با خوش رویی پذیرا باشید!

-آنچه به من کمک کرد:یافتن دوستانی شبیه به خودم:اگر شما شخصی هستید که به تازگی به جرگه ی متأهل ها پیوسته اید,سعی کنید با افرادی مراوده داشته باشید که آن ها هم به تازگی ازدواج کرده اند. من که یک کارآفرین هستم,باید دوستانی در کنارم باشند از جنس یک کارآفرین,دوستانی که خود مادرانی شاغل هستند,مادرانی که فرزندان پسر,آن هم در سن و سال پسر من دارند...آن ها قایق های نجات من هستند. داشتن افرادی که دغدغه های زندگی شان مشابه شماست,بسیار با ارزش است. این دوستان در من انگیزه و قدرت رشد ایجاد می کنند.

-هر زمان که احساس خستگی کردید به مکان شاد و امنی که به شما نیرو و روحیه ی تازه ای می دهد,بروید.

-اگر دیگران نتوانند ما را درک کنند ,پس نمی توانند در مقام حمایت از ما برایند.

-برای کوچک شمردن خود صدها راه متفاوت وجود دارد ولی ساده ترین و ابتدایی ترین راه این است که به آنچه که هستید باور داشته باشید و از جایگاه خود غافل باشید.

-برای این که نسخه ی بهتر از خود را کشف کنید باید در نظر داشته باشید که رضایت مندی دیگران در این راه هیچ تاثیر و اهمیتی ندارد.

-آنچه که در زندگی ما شخصیت ما را شکل می دهد,همان انتخاب هایی است که از ما سر می زند.

- رؤیاپردازی و تمرکز کردن روی یک خواسته یا جزئیات کامل آن,می تواند شما را در دستیابی به هدفتان بسیار کمک کند.

-هرگاه که در اثر سختی ها و مشکلات خسته می شدم و کم میآوردم با نگاه به هدف خود دوباره انرژی می گرفتم و از جا برمی خیزم و از سد مشکلات عبور می کردم.

-تقسیم بندی مسیر موفقیت به مسیرهای کوتاه تر و قابل دسترس تر بهترین روش برای دستیابی راحت و آسان به موفقیت خواهد بود.

- من همیشه اهداف خود را واقعی,کاملاً واقعی در ذهن خود تصور می کنم و هرگز حتی لحظه ای مهم نسبت به واقعی بودن آن ها دچار شک و تردید نمی شوم.رؤیاها باید با قطعیت کامل در ذهن نقش بگیرند.

-مهم نیست که هدفتان چیست,هر چه که هست روی کاغذ بیاورید.نگارش فیزیکی روی کاغذ با استفاده از واژگان از انرژی و قدرت بالایی برخوردار است.

-برای بیان اهداف از جملات خبری استفاده کنید, این بدین معنی است که اهدافتان در زمان کوتاهی تحقق خواهند یافت.

-هرگز اجازه نده عقاید دیگران بر کارهایت تأثیر بگذارند.

-مهم نیست که دیگران در مورد کلام کار شما نظر می دهند,کتاب شما,وبلاک,شرکت,فعالیت های هنری یا هر چیز دیگری که توسط شما خلق و اراده می شود.شما از صمیم قلب از کارهای خود رضایت دارید و تمام سعی تان این است که بهترین حد توان خود را به معرض نمایش بگذارید.

-هنر و خلاقیت,کارهایی ذهنی هستند ,بنابراین تمام افراد شهامت یا انگیزه ی کافی برای پناه بردن به این توانایی را ندارند.

-در هر صورت من قصد دارم کارم را به دیگران عرضه کنم و مهم نیست که بازخورد دیگران چه باشد. من آثار خود را به جهانیان عرضه خواهم کرد چرا که این کار را نوعی شکرگزاری برای موهبتی که خداوند به من ارزانی داشته است,می دانم.این خداوند بوده است که توانایی خلق چنین آثاری را به من عطا کرده است,من نیز باید به جهانیان این هنر خود را نشان دهم تا مراتب سپاسگزاری ام را به خدا به جا بیاورم.

-عبادت یعنی:احترام گذاشتن و سپاسگزاری از خداوند.

-نباید به نظرات دیگران توجه داشته باشید,تا از هر آنچه انجام می دهید لذت ببرید و آن را درست انجام دهید.

-خلاقیت ها و پرورش استعدادهای خود را به نیت سپاسگزاری از خداوند برای موهبتی که به شما ارزانی داشته است,انجام دهید و به نظرات دیگران اهمیت ندهید.

-کار این دنیا بر اساس انتقال بنا شده است. همه همدیگر را نقد می کنند حتی آنهایی که  نظر کسی را هم نمی پرسند. شما همیشه در حیطه ی قضاوت قرار دارید. بدون اینکه بخواهید شما را می سنجند و نمره ای می دهند . حالا می خواهم به شما یک توصیه کنم ,دست به کاری شجاعانه بزنید از همین الان دست از خواندن نظرات دیگران در مورد کارهایتان بردارید!

-من هرگز به نوشتن به چشم یک شغل نگاه نمی کنم و قصد ندارم هیچ بهره ی مادی از این راه به دست بیاورم .دلم نمی خواهد از خلاقیت خود راهی برای درآمد باز کنم .شما هم خلاقیت خود را با عشق به عرصه ی ظهور برسانید و آن را به عنوان هدیه ای از سوی خداوند محترم بدانید.

-اگر بخواهید زمان های سختی را که در زندگی باعث به وجود آمدن کمبودها و حسرت هایی در شما شده اند,سرزنش کنید,باید برای آن همه خوبی و خیری هم که برایتان داشته اند ,ازآن ها قدردانی کنید.

-آنچه به من کمک کرد:صحبت کردن در مورد آسیب : گاهی هم باید با فردی که مورد اطمینان است حرف بزنید و خود را تخلیه کنید تا کمی به آرامش برسید.گوش دادن فرد مقابل باعث می شود که شخص آسیب دیده حس کند دردهایش را از وجود خود بیرون ریخته است و روی شخص شنونده گذاشته است.این باعث می شود حس آرامش و سبک تری داشته باشید.

-زمانی که همراه با شوهرتان برای حل یک مسئله اقدام می کنید,تلاش هایی که انجام میدهید منجر به قوی تر شدن روابط یا جدایی کامل شما می شود.

-هر چه صداقت بیشتری داشته باشید,غلبه کردن بر مشکلات و فائق آمدن بر نابسامانی ها ساده تر خواهد بود.

-آنچه به من کمک کرد:در جست و جوی افرادی بودم که آنها نیز صداقت داشته باشند:سعی کنید در مراوده های خود,افرادی را در نظر بگیرید که با شما صداقت دارند,حتی آن زمان که با کوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.این افراد می توانند برای شما الگو باشند و شما را در حل مشکلات یاری دهند. آنها افراد سخت کوشی هستند که در زندگی تاب تحمل و رؤیارویی با مشکلات را داشته اند.می توانید از تجربیات آن ها در هر زمینه ای استفاده نمایید.

-شما با مراقبت ها و عملکردی که از بدن خود دارید به آن بها می دهید و این از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

-خالق مهربانتان بدنی به شما هدیه کرده است که قابلیت های زیادی دارد.شما در مقابل این هدیه مسئول هستید و باید نسبت به آن شکرگزار باشید.شکرگزاری شما این است که از این بدن به خوبی نگهداری به عمل آورید.هر لحظه که با بدن خود رفتاری نادرست دارید و آن چنان که باید در آن مراقبت کاملی به عمل نمی آورید,مدیون روح والای خودخواهید شد.

-ایجاد رابطه ی زناشویی سالم است که می تواند در کاهش استرس و نزدیکی و محبت بین زن و شوهر شود.

-سعی کنید در بین افراد کسانی را مورد تمرکز,الگو و سرمشق خود قرار دهید که همیشه بر سالم بودن و قوی بودن تمرکز دارند.

-همیشه به یاد داشته باشید هر چقدر آرام تر باشید.میزان نفوذ کلام شما در دیگران بالاتر می رود و در نتیجه گفت و گویی پربارتر خواهید داشت.

-برای پیمودن درست راه زندگی باید به قدرت پاهای خود اعتماد داشته باشید و بس.

-من به جرأت می گویم که اگر توان عشق ورزیدن به افرادی متفاوت با خود را داشته باشم,قوی تر می شوم و یک نسخه ی بهتر از خودم را ارائه خواهم کرد.

-برای اینکه یک زن توانمند باشید فقط یک مسیر صحیح وجود ندارد,هم چنین برای اینکه یک دختر.دوست,رئیس ,همسر,مادر یا ... خوب باشید نیز فقط یک راه و یک مسیر صحیح وجود نداردو بر روی این کره ی خاکی.مسیرهای متعدد صحیح برای رسیدن به مقصد موردنظر شما وجود دارد و زیبایی در گرو دوگانگی است.

-زندگی کردن در کنار افرادی که ظاهراً با تفاوت دارند یا مثل ما فکر نکرده یا رأی آنها با متفاوت است.نشانگر بلوغ است...به همین دلیل آن را با آغوش باز می پذیریم.

-فقط خود شما هستید که می توانید تغیر و تحولی شگرف در زندگی خود پدید آورید.

-این را بدانید دوستان من ! هیچ کس...هیچ کس نمی تواند در شما تغییری به وجود آورد یا شما را وادار به تغییر کند(چه خوب باشد چه بد)مگر این که خودتان تصمیم به تغییر بگیرید و در این راه تقلا کنید.

-با تکیه بر نیروها و استعدادهایی که خداوند در وجودتان نهاده است,بلند شوید,تصمیم بگیرید و زندگی خویش را متحول گردانید.

-قهرمان زندگی خود باشید.

-اولین کسی که باید باور داشته باشد می توانید به اهداف خود برسید.تنها خودتان هستید.

 

پایان۹۸/۶/۱۶

 

 

نظرات  (۱)

سڵاو دڵەکەم دەستت خۆش بێ زۆۆۆۆر جوانە

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی